Stellendam Schaepjus opt Droage


Ik weet niet precies hoe het bij de rest van de bewoners is op Stellendam maar bij mij is de kelder bijna leeg. Buurman, familie van de Burgemeester, had tot het eerste treetje water, achterbuurman heeft slang uit schuur weg, maar nog lang niet droog vlgs. achterBuuf.

Foto van de Schapen is gemaakt door FacebookFriend Nelly de Jong, geeft een beeld van de stand van zaken gisteren tussen de Langeweg en de N215. En mijn rondje door "het Ramp gebied" vanmorgen leverde een gesprek op met de Burgemeester en de Colonne Commandant van de Brandweer.

Vele Stellendammers waren al vroeg op de been om de stand van zaken te bekijken en de vrijwilligers een steuntje in de rug te geven. De meningen hoe dit te voorkomen in de toekomst, lagen iets uit een, eerder beginnen met spuien tot dit kun je niet voorkomen. Ik zelf moet zeggen dat ik zaterdag, dus toch voor de enorme bui, op Delta was en zag dat het gemaal, wat als uitlaat dient voor het Zuiderdiep, op volle kracht toen al stond te Spuien.

Vanmorgen samen met de buurman in Elve onze goten schoon geveegd, waterpijl is bij ons al weer onder straatniveau. Naar mijn mening is de Voorstraat ook aardig vrij van water en de Eendrachtsdijkrivier neemt ook weer zijn normale sloot propporties aan. Het stukje verzakte dijk, wat dus geen dijk doorbraak was volgens mij, ligt er nog wel.

Verkeer over de Durpsun Diek is tot stilstand gekomen wegens de slangen en pompen op de weg en wordt, het overtollig water, het Zuiderdiep in gepompt. Het gemaal Stellendam staat dag en nacht aan en met de extra hulp van pompen van boeren en het bedrijf Kenbri uit Stellendam krijgen we niet alleen de schapen maar heel Stellendam weer op het droge.

Hulde, hulde, hulde voor de mannen en vrouwen van de vrijwillige Brandweer Korpsen met name die van ons want die draaien dag en nacht in ploegendienst. Het korps van Goedereede kwam net ten tonele, de commandant vertelde mij dat zij ingezet worden om onze kelders leeg te pompen.

Hier onder nog wat andere foto's gepubliceerd op Facebook de afgelopen 28 uur, LOVE PR

Eendrachtsweg - Nieuweweg



Voorstraat





Eendrachtsweg - Eendrachtsdijk












Bosschieterstraat



Langeweg-N215







Linkjes recente filmpjes...ach klik maar op STELLENDAM.ZIDEO.NL dan bin ju weer helumael bie!!!





Reacties

Populaire posts van deze blog

Breipatronen Visserstruien

Teek / Lyme (Voor de derde keer voor mijn kleren?)

Up-Side-Down Hyves Blog Stellendam