Reanimatie tijdens Haringvlietoversteek




Afgelopen zaterdag 7 september 2013 zag ik bij Adrie Boshoven op Facebook dat er voor de jaarlijkse oversteek van het Haringvliet, zwemmend, gestart zou worden om 16.00 uur vanaf Hellecat. Nu was ik bij mijn maatje op Hellevoetsluis en was uitgenodigd voor neef zijn verjaardag op Stellendam, dus dacht dit is voor mij mooi te combineren. Ruim voor 16.00 uur, het moment dat de zwemmers zouden vertrekken, was ik aanwezig en heb samen met de organisatoren van mijn oude Zwemclub de Stelle uit Stellendam prachtige sfeer beelden gedraaid. Na Jacky van het loop parcours afgehaald te hebben en zijn gegraven gaten stiekem dicht geschopt te hebben kon het zwem evenement beginnen. Opnieuw natuurlijk opnames gemaakt, dit keer zittend met links Jacky in mijn hand, want ik was zijn riem vergeten in de auto, gebruukdatdingnetuuknoeit, rechts de camera en de overgebleven spullen in mijn .... ach laat maar. De lucht trok helemaal open en de zwemmers, die toch eerst een flink stuk door het water konden lopen gingen op pad....dus ik ook maar dan richting de auto hup over de Haringvlietsluizen (N57) waarvan de brug open stond (de sluizen natuurlijk niet want anders....) maar dit keer maakte dat niet uit want wij toeschouwers moesten toch voor de brug al naar beneden richting het terrein van Rijkswaterstaat, wat wij Delta Expo strandje noemen op ons dorp. Hup wat foto's en de videocamera aan. Mooie beelden en een gesprek met Rien Keizer....loop door richting buurvrouw Ma en daar hoor ik voor het eerst dat er iets niet goed was gegaan, er was op het strandje een reanimatie aan de gang. Camera uit en wat rond gevraagd na me er van verzekerd te hebben (ben vroeger ook als Rode Kruiser betrokken geweest bij dit evenement) dat er geen extra hulp nodig was. Binnen enkele minuten vlogen de sirene's je om de oren dus camera weer aan en geprobeerd het slachtoffer buiten beeld te houden. Politie, ambulance, brandweer en andere hulpdiensten arriveerden snel en even later kwam ook de traumahelikopter. Onder tussen wist het publiek via de mensen met de verrekijkers dat het om een iets oudere mannelijke zwemmer ging. Dit gaf bij sommige toeschouwers al wat opluchting, want hoe spannend is het als een van je familie, vrienden of kennissen tussen de deelnemers/begeleiders zit. Organisatie zorgde er voor dat het publiek op grote afstand bleef en gelaten hebben de toeschouwer het over zich heen laten komen. Net voor de binnenkomst van de eerste zwemmer Marco Akershoek werd er meegedeeld dat de zwemmer bij bewustzijn verder aan land was gebracht en de naam van het s.o. werd dan ook bekend gemaakt waarop neem ik aan zijn vrouw en ik vermoed ook dat er een zoon bij deze mevrouw was naar haar man kon gaan.... Ik hoop dat dit tekenen zijn voor een goede afloop. Door snelle actie van ik neem aan begeleiders met Kayak, Boot, Kano en daarna vermoedelijk de K.N.R.M. en vele andere hulpdiensten, de organisatie en misschien wel de kilte van het water wat ook een positieve rol kan spelen in sommige situatie's hoop ik voor allen op een goede afloop.

Toch wil ik U wat foto's laten zien en de 2 linkjes geven van de video's













Video Link 1 Start Haringvlietoversteek Hellevoetsluis

Video Link 2 Reanimatie tijdens Haringvlietoversteek Stellendam


LOVE PR

Reacties

Populaire posts van deze blog

Breipatronen Visserstruien

Teek / Lyme (Voor de derde keer voor mijn kleren?)

Up-Side-Down Hyves Blog Stellendam