Hellevoetsluis



Hellevoetsluis  oorspronkelijk Hellevloetsluys is een stad en gemeente op Voorne-Putten, in de Nederlandse provincieZuid-Holland. De gemeente telt 39.059 inwoners (1 mei 2013, bron: CBS) en heeft een oppervlakte van 46,14 km² (waarvan 14,6 km² water). Voormalige gemeentes binnen Hellevoetsluis zijn onder andere Nieuw-Helvoet en Nieuwenhoorn. De gemeente maakt deel uit van het samenwerkingsverband Stadsregio Rotterdam en de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag.

Het gebied Voorne-Putten bestond vroeger uit veen, kleigronden en moerassen. Permanente bewoning van Hellevoetsluis gaat terug naar de ijzertijd (ong. 800 v.Chr.). Er werd toen voornamelijk veeteelt beoefend, en in de Romeinse tijd vanaf 12 v.Chr. waarschijnlijk ook landbouw. Na de3e eeuw verlieten mensen Voorne-Putten tot de 7e eeuw, in de 11e eeuw keerden de eerste bewoners terug naar wat later Hellevoetsluis zou worden. Omdat het gebied Voorne-Putten vaak overstroomde, begon men met inpolderen.

Vandaag de dag, heb ik het genoegen om regelmatig deze stad te bezoeken, om dat mijn maatje er woont en ik er van 1987 tot 1990 ook zelf heb mogen wonen. De Kooistee is de wijk waar het filmpje van vandaag zich afspeelt. Wij, Stormy de Basset Hound die op dit moment bij mij logeert tot dat zijn bazinnetje klaar is met haar werkzaamheden bij de 4 daagse van Nijmegen #4d13, Jacky de Jack Russel Terrier en zijn Bediende, brengen een bezoek aan mijn Iraanse maatje en U ontmoet enkele buurtgenoten. Ik wens U veel kijk plezier met de Docu-Soap die het geworden is.


Link:











Reacties

Populaire posts van deze blog

Breipatronen Visserstruien

Teek / Lyme (Voor de derde keer voor mijn kleren?)

Up-Side-Down Hyves Blog Stellendam