Nelson Mandela


Spijt heb ik al jaren, spijt van het feit dat ik niet naar Amsterdam ben gegaan op het moment dat hij door de grachten van Amsterdam vaarde en ik niet ben gaan zwaaien. Apartheid. Als Nederlander schaam ik me voor het enigste Nederlandse woord wat internationaal is geworden. Ik ben op de wiki eens gaan na lezen waarom.....


Apartheid was het officiële systeem van rassensegregatie dat tussen 1948 en 1990 in Zuid-Afrika en het huidige Namibië in werking was. Het woord apartheid komt uit het Afrikaans en is als leenwoord in bijna elke andere taal onvertaald opgenomen. 

De apartheid was onder meer een racistische invulling van het idee van soevereiniteit in eigen kring, dat bedacht was door de Nederlandse dominee Abraham Kuyper en een ideologische legitimering leverde voor de verzuiling.


Nu hadden we in de jaren 70 van de vorige eeuw wel veel Nederlandse activisten in de 

Anti Apartheids Beweging Nederland (AABN)


De AABN werd opgericht in 1971. De doelstelling, geformuleerd in de statuten van de stichting, luidde:
“Direkt of indirekt bij te dragen tot afschaffing van maatschappelijke discriminatie op grond van raciale of andere verschillen, daarbij uitgaande van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, uitgegeven door de Verenigde Naties op 10 december 1948, zulks in het bijzonder met betrekking tot Zuidelijk Afrika.”

Ook toen nog Koningin Beatrix  en nu Koning Willem-Alexander (hij had ook vast bij de kroning aanwezig mogen zijn, net als het huwelijk maar Madiba 's gezondheid liet dit niet toe) hebben de laatse jaren veel aandacht besteed (en wie weet daarvoor op de achter grond toen hij  nog in de gevangenis zat...) aan Nelson Mandela 

1 naam staat nog in mijn geheugen gegrift uit die tijd

Conny Braam 

(Arnhem, 28 februari 1948) is een Nederlandse anti-apartheidsactivist, journalist en schrijfster. Zij was in 1971 één van de oprichters van de Anti-Apartheidsbeweging Nederland (AABN). Sinds 1992 publiceert ze romans.
De Anti-Apartheidsbeweging Nederland, waarvan Conny Braam vele jaren voorzitter was, ondersteunde het Afrikaans Nationaal Congres (ANC) – de partij van Nelson Mandela en informeerde het Nederlandse publiek over de daden van het apartheidsregime in Zuid-Afrika. De AABN haalde de wereldpers in 1973. Toen werd aan het licht gebracht hoe Nederlandse bedrijven de door de VN ingestelde boycot van Rhodesië, het huidige Zimbabwe, op grote schaal ontdoken. In 1986 werd Conny Braam door leiders van het ANC in ballingschap gevraagd deel te nemen aan de Operatie Vula. Ze hielp met het opzetten van schuilplaatsen in Zuid-Afrika en met het binnensmokkelen van documenten. Ze verzorgde ook contacten in Europa, waar ANC-leden zich konden schuilhouden. Ze ontmoette veel prominente ANC-leden. In 1990 bezocht ze Zuid-Afrika voor het eerst.

Ik kan me ook nog herinneren dat zij ooit in een interview verteld, dat een van de vele tactieken van de Zuid-Afrikaanse regering was, om mensen via hun kleding, die vochten tegen de Apartheid, te vergiftigen.

Madiba is bijna op en er wordt nu, terwijl hij nog in leven is, al op allerlei manieren strijdt geleverd i.v.m. met de aankomende toeristische attractie die hij zal worden en dus melkkoe.... ik heb daar wel al een oplossing voor bedacht maar ik hoorde gisteren toen ik hem uitsprak dat dat "Peet wel erg cru is". Dus zal hem U en alle gelovigen met hun geclaimde relikwie........ want dan wordt ik door dominee Abraham Kuyper alsnog.... stop Peet.




http://www.zideo.nl/playzideo/6c5969566d317078/Nelson-Mandela

Reacties

Populaire posts van deze blog

Breipatronen Visserstruien

Teek / Lyme (Voor de derde keer voor mijn kleren?)

Up-Side-Down Hyves Blog Stellendam