Teek / Lyme (Voor de derde keer voor mijn kleren?)

Teken (Ixodida) vormen een orde van geleedpotige parasieten die behoren tot de klasse der spinachtigen. Samen met de mijten vormen zij deonderklasse der Acarina. Teken zijn nauw verwant aan de mijten, maar de precieze relatie is onduidelijk. Teken leven van het bloed vangewervelde dieren: ze bijten zich vast in de huid en laten zich na een bloedmaaltijd, die enige uren tot dagen duurt, weer vallen. Teken kunnen verschillende ziekten overbrengen, ze worden daarom een vector genoemd. Na de steekmuggen zijn teken de belangrijkste verspreiders vanpathogenen.[1] Tekenbeten zijn meestal niet pijnlijk en worden vaak alleen opgemerkt doordat men de teek in de huid ziet zitten. Het dier waarop de teek leeft, wordt gastheer genoemd. Bekende gastheren van teken zijn vogelsreptielen en verschillende zoogdieren. De bekendste Europese teek, die tevens een overbrenger is van de lymeziekte en van de FSME, is de schapenteek (Ixodes ricinus).

LymeziekteLyme-borreliose of ziekte van Lyme, is een infectieziekte die veroorzaakt wordt door bepaalde leden van het genus Borrelia: spiraalvormige bacteriën (spirocheten) van drie tot acht micrometer lengte. Het is een vectorziekte die wordt overgedragen door de schapenteekIxodes ricinus en de hertenteek Ixodes scapularis. De ziekte is vernoemd naar het dorpje Lyme in Connecticut, waar in 1975 een epidemie van deze ziekte optrad.






Nu ben ik in 1986 al door een teek geïnfecteerd met de ziekte van Lyme, maar toen der tijd 
was het nog niet zo bekend, (zat het zelfs nog "tussen mijn oren" volgens de huisarts (Hellevoetsluis) 
en ziektewetarts)
dus niet op tijd ontdekt door onkunde.....en dan ook flink ziek geworden.

Zo'n vijf jaar geleden met Lydia tijdens ons jaarlijkse weekendje weg met de honden, zeg ik tegen haar kom de douche eens in want ik heb mijn bril (-5) niet op en ontdekte ze een teek onder mijn linker borst...

En nu na een heerlijke week met Stormy (die trouwens Storm heet) van Sandra en Jacky van mij, 
rondjes met mijn hondjes,
waar U massaal van heeft mee genoten via de filmpjes op http:/roon.zideo.nl/index.php 

denk ik dat ik het weer voor mijn kleren....lees linker been heb........
U ziet op de foto's een wondje wat ik gisteren als bultje ontdekte, 
maar nu, bij mijn maatje Reza, zie ik ineens een rood kringetje ontstaan. 
Dit kan weer het begin van een Lyme infectie door een teek zijn.

Morgen kijk ik nogmaals en als het me niet zint ga ik naar de huisarts......

Dan kan het hele circus weer van voor af aan beginnen, 
ook al ben ik er dan waarschijnlijk op tijd bij
(hoeveel keer kun je eigenlijk geïnfecteerd raken met Lyme?)

Anti-biotica......dus:

Uit de zon
Anticonceptie (heb ik niet meer) werkt niet
Diarree
Schimmelinfectie
Canastenkuur
Pro-biotica...

etc. etc. etc.

Ik hoop dat ik het dit keer mis heb, maar let U alstublieft beter op U zelf als ik, 
ga niet langs hooggras zonder langebroek, T-shirt met langemouwen en dichte schoenen
Natuurlijk geldt dit ook voor een bosrijke omgeving








Reacties

Populaire posts van deze blog

Breipatronen Visserstruien

Up-Side-Down Hyves Blog Stellendam