Stellendamse Garnalen


Link filmpje: Garnalen uit Stellendam



Maar na het vrolijke filmpje met leuke recepten, foto's etc. laten we nu eerst Dhr. Piet Sperling maar eens aan het woord want die vertelt precies hoe het vroeger en ook in mijn jeugd er aan toe ging in Stellendam. Moet er bij zeggen dat het bij de Roonen thuis niet verplicht was om mijn moeder en oma van Seters te helpen mit Gornet Pellu. Dus eerlijk is eerlijk bij ons was het gezellig aan de peltafel en er werden zeker door oma maar ook door ma en pa als het nog niet op was als hij thuis kwam van zijn werk bij W.B.V. Beter Wonen (toen nog te Stellendam) mooie verhalen vertelt van vroeger. Maar ik weet dat het er bij heel veel andere gezinnen heel anders aan toe ging......

Wij pelden bij van Belzen in Elve (nu achter bij mij)
Als 's-avonds het rode lichtje brande boven de pelderij dan wisten we dat hij de volgende morgen vroeg de gereed staande zinken emmers zou vullen. Maar je hoorde aan het gerinkel in de buurt al van ver dat hij er aan kwam en anders rook je het wel.

Als de gornet op was gingen de pelschuttels weer in de was plastickleedje schrobben stofzuigen want de koppen lagen overal op de grond bie mien, pelschorten uit en gaan wegen in de pelderij hoeveel we er die dag aan gram weer uitgesnokt hadden. Een Stellendammer noemen ze niet voor niets een Gornet Snokker. Fa. van Belzen had gaten geboord in de weegschaal omdat anders (het stiekum toegevoegde) water niet weg kon. Wat we betaald kregen per ons ik weet het niet meer, maar het was altijd unrotkleinbeetju. Toch hebben de centen en de Gornet mij een extra fantastische jeugd bezorgd! Oh ja die koppen die overbleven volgens mij werden die nog opgehaald of zo (weegden ze eerst niet de gornet ook nog op dat vrachtwagentje) en dan door naar het Koppenfabriekje wat je als je in de bus vanaf Melissant en Goedereede al van verre rook. Iedere familie had zijn eigen pelbriefje zodat je wist wat er aan het eind van de week schoon in je handen was, maar nu eerst Piet met Annie van den Nieuwendijk van Es (ma dur vriendin)

Link: De Garnalenpellers van Stellendam





Zelf, je durft ut niet tu vertellun als Stellendamsu, lust ik ze niet, maar ik ben zo wie zo niet visachtig.



Maar wel een lekker receptje voor de liefhebbers gevonden 



We gaan naar een van de Garnalenvissers van Stellendam luisteren

Link SL 24-07-2013 Schipper SL22

Op de oude boot SL22 van Fransje de Geus vroeger (waar de broer van mijn oma Van Seters, Piet Troost/de langu Piet de boekhouding van deed) vertelt de nieuwe eigenaar over mijn Opa van Seters die ei

Het oude bootje van Opa van Seters de SL31 is een paar jaar geleden terug gevonden en wordt er door Neefje van Opa Eduard van Seters (vader van Johan SL27) weer op garnalen gevangen (vroeger visten ze hier mee volgens mij hoofdzakelijk op vis de 4 broers van Seters)

Vissers waren heel vroeger te herkennen aan het patroon van de gebreide truien door hun vrouwen. Dit interview is heel oud en met mijn eerste cameraatje gemaakt, maar wou het U toch niet onthouden. You can skip it if You ..... (zelfdu woord eeh als wielle gebruuke, maar het is niet You and Me op SL maar You en Mien) Ik zelf heb nog nooit het patroon van Stellendam gezien....

Link Visserstrui Patronen

Link Blog Visserstruien

Dan rest mij U nog een filmpje van vroeger over de haven van Stellendam en van Nu

Link De Stellendamse Vissershaven Vroeger

Link De Stellendamse Oude Haven Nu

Dan ga ik nog even oefunu in mun hood hoet aakalweer gieng,
(pel nog wel eens een heel enkele keer)
eerst schorteu an, pelschuttel op ju schoeot
rechtse hand gornit pakku bie du kop links an de staart nie nieppu mar trekku an du kop .................

Een echte Stellendammer verleert het nooit!

LOVE PR

Reacties

Populaire posts van deze blog

Breipatronen Visserstruien

Teek / Lyme (Voor de derde keer voor mijn kleren?)

Up-Side-Down Hyves Blog Stellendam